Voorlezen en taal- en rekenspelletjes

Hier vindt u tips voor het voorlezen en ideeën om aan tafel taal en/ of rekenspelletjes te doen samen
​​​​​​
  Spelletjes en voorlezen:
Digitale prentenboeken: Spelletjes voor aan tafel:
  • Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (en het begint met de mmm, de kleur is...)
  • Links/rechts oefenen, bv pak met je rechterhand je appel
  • Wie ben ik?
  • Geen ja, geen nee
  • Naklappen van ritmes
  • Emoties uitbeelden
  • Liedje neuriën en raden welk liedje het is
 
























Taaltips:
In een kleutergroep zijn we voornamelijk bezig met het opbouwen van de woordenschat. Voorlezen en spel zijn daarbij bijzonder belangrijk. Daarnaast bieden we activiteiten aan die bedoeld zijn ter voorbereiding op het leesproces. Denk aan rijmen, het horen en benoemen van een klank, kritisch luisteren, lange en korte woorden (lettergrepen klappen). Let erop dat als je de letters benoemt voor kleuters dat dit fonetisch wordt aangeboden. Dus niet 'bee' maar 'b', geen 'es' maar 'sssss'.
  • Voorlezen
     Onze allerbeste tip is: lees voor. Het is heel simpel. De woordenschat van kinderen breidt zich uit door nieuwe woorden aan te bieden. Stel na het lezen diverse vragen over het verhaal. Je kunt ook tussentijds vragen stellen en je kind een voorspelling laten doen. Is zelf voorlezen lastig? Kijk dan naar onze volgende tip.
  • Rollenspel
     Tijdens het spelen van een rollenspel komt er bijzonder veel taal om de hoek kijken. Speel daarom winkeltje, dokter, buschauffeur, bibliotheekje en ga mee in de fantasie van het kind. Benoem de handelingen en stel vragen.
  • Letterspeurtocht
     Schrijf of typ diverse letters op een blad en hang deze op in het huis. Laat het kind op zoek gaan naar de letters en aanstrepen op het blad als de letter is gevonden.
  • Letters knippen
     Kies een letter uit de naam van het kind. Zoek in tijdschriften, reclamefolders en kranten naar dezelfde letter. Plak ze op een vel papier en maak er een foto van voor de leerkracht.
  • Rijmen
     Wijs een voorwerp aan of stop wat voorwerpen in een mand. Bedenk samen rijmwoorden op het voorwerp (voorbeeld blok - sok). Om het iets makkelijker te maken, kun je ook al voorwerpen in de mand doen die op elkaar rijmen. Zoek de spullen dan bij elkaar (sok-blok, beer-peer, tas-jas, pop-dop, fles-mes, boek-koek, plant-krant, schrift-stift, vaas-kaas, pan-kan)
  • Krabbelen en schrijven
     Misschien is er thuis nog ergens een leeg schrift of een notitieboekje. Kleuters vinden het vaak geweldig om op hun manier hierin te schrijven. Bejubel ook als zij alleen krabbelen. Dit is een belangrijke fase voordat kleuters letters na zullen tekenen of echt schrijven.
  • Versjes en gedichten
     Oefen samen met het nazeggen en afmaken van gedichten. Gedichten zijn ook ideaal om samen te bespreken en over te filosoferen. Dat kan zeker op een kleutermanier.

































































Rekentips
Wij schenken vooral veel aandacht aan het tellen van hoeveelheden en het koppelen van cijfers aan deze hoeveelheden. Het overzien van structuren, het optellen, doortellen en het verwoorden ervan maakt een groot onderdeel uit van het dagelijkse aanbod voor kleuters. Daarnaast zijn meten, inhoud, vormen, tijd en het benoemen van de begrippen bij deze onderwerpen ook belangrijk.
  • Tellen in combinatie met het verrichten van handelingen
     Maak een spel van dagelijkse handelingen en klussen die moeten gebeuren. Dek samen de tafel en bespreek wat er steeds nodig is. Hoeveel bestek leg je neer? En hoeveel borden heb je nodig? Vouw samen iets moois van een servet.
     Hang samen de was op. Het gebruiken van knijpers is direct een goede motorische oefening. Sorteer kledingstukken bij elkaar en hang deze bij elkaar op.
  • Samen koken
     Kinderen leren veel door te doen. Betrek ze bij het koken. Zoek de benodigde ingrediënten bij elkaar, bekijk hoeveelheden, weeg af, snijd samen en bespreek alle handelingen. Maak samen een pizza en beleg deze. Hoeveel doe ik erop?
  • Op speurtocht in huis
     Zoek samen spullen in huis en leg die neer van groot-klein, dik-dun, hoog-laag.
  • Spelen met water
     Houd een theefeestje en vul diverse maatbekers en bespreek. Welke is het volst? En welke het leegst? In bad / in een teiltje: Wat zinkt en wat blijft drijven?
  • Hoera, het regent!
     Zet op een regenachtige dag eens (maat)bekers op verschillende plekken in de tuin of balkon. Schenk de bekers over in een maatbeker en schrijf steeds op hoeveel water er is opgevangen.
  • Windje, windje, waaien maar!
     Maak een windmolen of een windzak. Zakje aan een touw of crêpepapier. Van welke kant komt de wind? Maak samen een weer-dagboek.
  • Schatzoeken
     Verstop een schat in huis en geef aanwijzingen. Maak eventueel een schatkaart zodat ze bezig zijn met een plattegrond.
  • Bowlen met flessen
     Vul lege flessen met water en neem een bal. Laat het kind de bal rollen en proberen zoveel mogelijk flessen om te gooien. Vraag: hoeveel flessen heb je omgegooid? Wie heeft er meer / minder / evenveel?
  • Vormen
     Teken een vorm op een papiertje (cirkel, rechthoek, vierkant, driehoek). Ga met het papiertje in je hand een rondje door het huis en zoek zoveel mogelijk vormen.
  • Voorzetsels
     Ga aan de slag met voorzetsels. Verstop je onder de tafel, achter de stoel, naast de bank, etc.
  • Ready, set, go!
     Wat kun je allemaal in één minuut doen? Kun je limonade in een minuut inschenken of een boterham smeren? Lukt het een minuut te springen? Wat lukt er wel en wat niet?
  • Speelgoed sorteren (opruimen)
     Zelf opruimen kan een leerzame activiteit zijn. Sorteer speelgoed op kleur, soort of vorm.






































Powered by BasisOnline